Na zakończenie sezonu narciarskiego z końcem marca 2006 r. postanowiliśmy przejść eksperymentalną trasę z Kokuszki na Cyrlę. Zima roku 2006 była bardzo szczodra, śniegu było wyjątkowo dużo. Dzięki czemu jeszcze w z początkiem kwietnia można było uprawiać turystykę narciarską.

Trasa: Kokuszka – zbocza Skały - Trzmielówka - Świniarki - Zadnie Góry - Wyrąb - dojście do szlaku poniżej węzła - Cyrla – powrót Jaworzyna Kokuszczańska - Przełęcz Bukowina - Szałasy Jarzębackie - Groń - Kokuszka. Tras ta częściowo pokrywa się z konnym szlakiem bardzo słabo oznakowanym.

Na trasę wyruszyliśmy w okolicy Górnego Końca. Właściwą już narciarską trasę rozpoczęliśmy za duża polaną, której skrajem schodzi nowa „spychaczówka” i czarny szlak rowerowy z okolic Gronia. Po niedługim odcinku wzdłuż drogi odbiliśmy w lewo na leśną drogę z mostkiem na potoku Jaworzyna (Kokuszczański Potok). Dość stroma droga trawersuje zbocza Skały mijając do dzisiaj zamieszkałe zabudowania (uwaga na psy). W końcu wydostaje się na leśną polanę Trzmielówka z kolejnym gospodarstwem. W tym miejscu dochodzi od północy z górnej części głównej doliny duża, leśna droga stokowa.

Most na Kokuszczańskim Potoku. Polany nad Świniarkami. Polany przed Świniarkami. Młodnik nad Wyrębem. Zadnie Góry. Na Hali Jaworzyna.

Polana przy zabudowaniach zakręca i kontynuuje się w górę na grzędę, tędy dalsza droga. Do tego miejsca można też dotrzeć od strony Fiedorka. Dalej w prawo początkowo pod grzędą wznoszącą się leśną ścieżką. Ta doprowadza na skraj przysiółka Świniarki pod Zadnimi Górami. Idąc dalej grzędą docieramy do dużej polany, tą w górę pod lasem z prawej strony aż nad młodnik. Tu spotykamy znaki końskiego szlaku. Dalsza droga biegnie trawersem w lewo nad młodnikiem, pod którym mijamy przysiółek Wyrąb. Kawałek dalej za naturalną polaną dochodzimy do czerwonego szlaku schodzącego ze skrzyżowania, skąd można dotrzeć na Makowicę. Na Cyrlę docieramy już znakowaną na czerwono trasą.

Trasa powrotna początkowo ta sama, dalej cały czas czerwonym szlakiem przez Jaworzynę Kokuszczańską do Przełęczy Bukowina. Już przed Halą Jaworzyna dopada nas mżawka a później spory deszcz co psuje nam dobrą zabawę. Dalsza droga w dół mniej więcej żółtym szlakiem przez Jarzębackie Szałasy w okolice Gronia. W tym miejscu opuszczamy szlak żółty i kierujemy się trawersem z prawej strony Gronia. Dalsza droga polanami w dół, tu jednak śnieg jest już bardzo mokry i zapadamy się po kolana. To nas skłania do dotarcia na drogę stokową i nią już łatwiej w dół docieramy do Górnego Końca zamykając pętlę. Wycieczka miała miejsce 26 marca 2006 r.

Literatura uzupełniająca:

1. Przewodnik Beskid Sądecki - Bogdana Mościckiego, wydawnictwa "Rewasz"
  2. Mapa turystyczna 1:50 000 Beskid Sądecki, wydawnictwa "Compass".