Magura Wątkowska z rowerowe/foluszaZachęceni udaną zeszłoroczną wycieczką po południowej części Magury Wątkowskiej postanowiliśmy tym razem przejechać kombinacją szlaków i dróg tym razem po północnej stronie. W tej części Magury Wątkowskiej również istnieje gęsta sieci różnych dróg i ścieżek i szlaków turystycznych choć głównie pieszych to możliwych do przejechania rowerem.

Trasa: Folusz – podszczytowe zbocza Magury – Świerzowa – Mrukowa – Brzezowa – Jaworze – przełęcz pomiędzy Ostryszem i Kolaninem – skraj lasu nad Wielką Świątkowa – przełęcz pomiędzy Magurą i Świerzową – Duże Huty – rowerowe/folusz. Długość trasy 39 km, łączna wysokość podjazdów ok. 1000 m.

Wycieczka miała miejsce 9 sierpnia 2009 r. Wycieczkę można rozpocząć za centrum Folusza na bezpłatnym parkingu przy stawach rybnych.

Ruiny jazu W drodze pod Wątkową W drodze pod Świerzową Zamkowa i Przełęcz Smyczka po lewej W dole Jaworze na horyzoncie Ostrysz Droga na przełęcz pomiędzy Ostryszem rowerowe/folusz – Pole naftowe

Początkowo jedziemy dalej tą samą asfaltową drogą, przebiega nią szlak żółty prowadzący do Bartnego, zielony na Magurę oraz czarny. Szlak czarny idzie na krótkim odcinku obok drogi głównej i podprowadza do odejścia pod Diabli Kamień, by dalej przeciąć szlak żółty i zielony. Po drodze z lewej mijamy ruiny jazu prawdopodobnie rowerowe/folusza, warto zobaczyć.

Po krótkim odcinku docieramy na przełęcz (byliśmy tu podczas poprzedniej wycieczki), z tego miejsca będziemy wracać do Folusza. Napierw musimy jednak objechać na około cały masyw Ostrysza pokonując przy tym kilka przełęczy. Kierujemy się szlakiem czerwonym do góry, by dotrzeć na Świerzową, a dalej już po płaskim i w dół do zejścia się szlaku czerwonego z żółtym. Od miejsca zejścia się szlaków my kierujemy się żółtym idącym w lewo w dół do Mrukowej. W drodze do kapliczki z cudownym źródłem pokonujemy strome jary, sprowadzając rower. Dalej droga do Mrukowej przebiega nadal w dół i jest coraz lepsza.

Droga, którą teraz będziemy się poruszać to ta sama, którą opisaliśmy i pokonaliśmy w poprzedniej wyciecze, prowadzi ona na przełączkę pomiędzy Magurą a Świerzową gdzie już przejeżdżaliśmy na tej wycieczce. Droga ta początkowo płaska dalej zaczyna się wznosić. Po osiągnięciu przełączki kierujemy się na wprost drogą asfaltową. Droga ta doprowadzi nas do rowerowe/folusza od strony pola naftowego. Po drodze mijamy kilka ciekawych miejsc Duże i Małe Huty gdzie wytapiano szkło. Z lewej mijamy też krótki zielony szlak prowadzący do Wodospadu Magurskiego.

Na dole można zatrzymać się przy polu naftowym i zobaczyć pracujące kiwony, to już niedaleko do końca wycieczki. Po dojechaniu do skrzyżowania skręcamy w lewo i po chwili zamykamy pętlę. Teraz obowiązkowo należy udać się na świeżego smażonego pstrąga i chwilę posiedzieć nad stawami smażalni.

Literatura uzupełniająca:

1. Przewodnik Beskid Niski, wydawnictwa "Rewasz"
  2. Mapa turystyczna 1:50 000 Beskid Niski, wydawnictwa "Compass"