Pętla Muszyńska

Na pomysł przejechania tej trasy wpadliśmy analizując mapę. Najtrudniejszym odcinkiem wydawał się odcinek poza znakowanymi szlakami i drogami jezdnymi, pomiędzy górną częścią wsi Dubne i górną częścią Wojkowej. Trasę postanowiliśmy rozpocząć spod cerkwi w Powroźniku (gdzie można pozostawić samochód). Wygodnym miejscem rozpoczęcia trasy jest też centrum Muszyny.

Trasa: Powroźnik – Muszyna – Leluchów – Dubne – Wojkowa – Powroźnik. Długość trasy 32 km.

Wycieczka miała miejsce 3 maja 2007 r. Generalnie trasa zamyka pętlę wokół Pasma Leluchowskiego położonego na skraju Beskidu Sądeckiego i we wschodniej jego części nad wsią Wojkowa przypominającego ukształtowaniem i zalesieniem Beskid Niski. Na naszej trasie spotkaliśmy wiele ciekawych miejsc nie tylko przyrodniczo ale i historyczno-etnograficznie cennych.

Zgodnie z planem wyruszyliśmy spod pięknej drewnianej cerkwi w Powroźniku nawet z zewnątrz wartej zobaczenia (tym bardziej od wewnątrz z powodu oryginalnie zachowanego wystroju i ikonostasu), najstarszej i najcenniejszej cerkwi na naszej trasie, prawdopodobnie najstarszej w ogóle zachowanej cerkwi łemkowskiej. Oglądamy ją tylko z zewnątrz, zresztą jak wszystkie inne spotkane na naszej trasie.

Cerkiew w Leluchowie Cerkiew w Leluchowie Cerkiew w Leluchowie Cerkiew w Leluchowie Cerkiew w Dubnem Cerkiew w Dubnem Cerkiew w Dubnem Cerkiew w Dubnem Nad Wojkową Pusta Wilka i Jaworzyna Krynicka Cerkiew w Wojkowej Cerkiew w Wojkowej Cerkiew w Wojkowej Cerkiew w Wojkowej Cerkiew w Powroźniku Cerkiew w Powroźniku

Początkowo jedziemy w kierunku skrzyżowania z drogą do Krynicy-Zdroju gdzie skręcamy w lewo w stronę Muszyny. Na wysokości odbijającej w prawo drogi do Jastrzębika przejeżdżamy na drugą stronę Muszynki i wytyczonymi ścieżkami rowerowymi dojeżdżamy do Muszyny. W centrum odbijamy w lewo w stronę drogi biegnącej do Leluchowa. W okolicach Rynku w Muszynie spotykamy znaki szlaku rowerowego oraz tablice informacyjne i wtedy wyjaśnia się, że już ktoś przed nami wpadł na pomysł wytyczenia szlaku rowerowego wokół Pasma Leluchowskiego.

My wybieramy drogę - ścieżkę rowerową biegnącą pod zboczami Malnika (nie przekraczającą linii kolejowej), by poza już centrum Muszyny wjechać na główną drogą do Leluchowa (w tym miejscu jeszcze dość wąską), poprowadzoną doliną Popradu. Przed byłym już obecnie przejściem granicznym w Leluchowie skręcamy kolejny raz w lewo na boczną drogę biegnącą w kierunku Dubnego. Tu warto lekko zboczyć z trasy by zobaczyć kolejną okazałą cerkiew drewnianą. Za Leluchowem ku naszemu zaskoczeniu droga wcale nie jest dziurawa jak do niedawna. Teraz z pełną przyjemnością można dostać się aż za Dubne nową asfaltówką. W Dubnem warto znów zboczyć z trasy i zatrzymać się przy pięknej, niedawno odremontowanej, drewnianej cerkwi.

Daleko za centrum Dubnego zjeżdżamy z asfaltówki zachowując ten sam kierunek, na drogę początkowo lekko utwardzoną przechodzącą w drogę polną. Po dotarciu do rozwidlenia należy udać się w prawo, dość stromo do góry, wzdłuż linii elektrycznej. W tej okolicy znaki szlaku rowerowego zastaliśmy uszkodzone a niektóre zerwane (przypuszczać należy, że to dowcipy miejscowych by na rozwidleniu wpuścić rowerzystów w przysłowiowe maliny).

Po wydostaniu się na górę, po drodze mijając z prawej dość płaski tu Barwinek, docieramy do szlaku żółtego – to najwyższy punkt naszej trasy. Dróżka leśna, którą tu dotarliśmy krzyżuje się z jeszcze jedną więc należy udać się miej więcej na wprost w każdym razie nie w lewo. Po dość krótkim odcinku łagodnego zjazdu docieramy na piękne polany nad Wojkową z widokami na Jaworzynę i Pustą Wielką.

Przy sprzyjającej pogodzie warto zatrzymać się tu dłużej i odpocząć na malowniczych łąkach. Dalej dróżka polna skręca w prawo i stromo w dół sprowadza do Wojkowej. W centrum wsi warto znów odbić z trasy by zobaczyć kolejną cerkiew drewnianą. Dalej drogą asfaltową zjeżdżamy w dół, wzdłuż potoku Wojkowskiego do drogi Powroźnik – Tylicz. Tu skręcamy w lewo i jadąc w dół wzdłuż potoku Muszynka docieramy do miejsca skąd wyruszyliśmy (zamykając pętlę).

Trasę można przebyć pilnując znaków wytyczonego tu szlaku rowerowego z licznymi tablicami informacyjnymi ustawionymi w ciekawszych miejscach.

Literatura uzupełniająca:

1. Przewodnik Beskid Sądecki, wydawnictwa „Rewasz”
  2. Przewodnik Cerkwie Drwniane Karpat i Podhala - Polska i Słowacja, wydawnictwa „Rewasz”
  3. mapa turystyczna 1:50 000 Beskid Sądecki, wydawnictwa „Compass”